Palvelut
Lyhytvideot
Muut palvelut
Lyhytvideot
Referenssit
Hintalaskuri
Meistä
Meistä
Töihin meille
Blogi
Ota yhteyttä
Takaisin
TikTok
9 min luku

Kielletäänkö TikTok? - Analyysi USAn kongressin kuulemisesta

Kirjoittanut
Elias Mäkinen (Mäksä)
Julkaistu
20.4.2024

TikTokin toimitusjohtaja oli viime viikolla USAn kongressin kuultavana. Mä katsoin koko 7h lähetyksen, jotta sinun ei tarvitse ja tässä koko case syvän pään analyysina.

Pohjatiedot kuulemiseen:

Kaikilla edustajilla oli 5 minuuttia aikaa esittää TikTokin toimitusjohtajalle kysymyksiä. Kuulemisen kokonaiskesto 4,5h. TikTokissa Jenkeissä käyttäjiä 150 miljoonaa.

Käytännössä kaikki huolet TikTokkiin liittyen kohdistuivat kahteen asiaan; algoritmiin ja tietoturvaan.

Algoritmi - Mitä sisältöä se näyttää nuorille ja onko Kiinalla mahdollisuus muokata mitä sisältöä länsimaat näkee? Algoritmi on kaikista somealustoista koukuttavin eli “paras” ja huolena oli aikooko TikTok tehdä alustasta vähemmän kokuttavan parantaakseen nuorten mielenterveyttä.

Kiinalaistausta - Siirtyykö data Kiinaan? Mikä on TikTokin suhde Bytedanceen (TikTokin omistajayritys) ja sitä kautta mikä on side Kiinan kommunistipuolueeseen? Onko TikTok kiinalaisten vakoilusovellus?

Toimitusjohtaja Shou Zi Chewin vastaukset tiivistettynä:

Tietoturva

I have looked into it and I have seen no evidence of this happening (että Kiinalla olisi pääsy dataan) and to assure everybody here our commitment is to move data to the United States to be stored on American soil, by an American company, overseen by American personel. - When this is done all protected US data will be under the protection of US law and under control of US lead security team. This eliminates the consern that TikTok user data can be subject to Chinese law”

Ja hän jatkoi, että ainoana some-yrityksenä TikTok on sallinut kolmannen osapuolien (mm. Oraclen) tarkkailun datan liikkeeseen ja lähdekoodeihin. Tällä hetkellä Jenkkidata säilytetään Singaporessa ja Virginiassa, mutta tämä muuttuu tämän vuoden myötä ja data poistetaan sieltä. Eurooppaan rakentuu myös uusi vastaava datakeskus.

Bytedance on Kiinalainen yhtiö, joka omistaa TikTokin, mutta Bytedance ja TikTok eivät ole sama asia. Toimitusjohtaja vastaa Bytedancen toimitusjohtajalle, mutta ei ole muuten aktiivisessa vuorovaikutuksessa Bytedancen kanssa. Hänen edellinen roolinsa oli olla Bytedancen CFO ja hän omistaa osuuksia Bytedancesta ja TikTokista. Bytedancea ei omista tai hallinnoi Kiinan CCP-puolue. Se on yksityisyritys (private-company), josta 60% omistaa globaalit institutionaaliset sijoittajat, 20% omistaa perustaja ja 20% omistaa työntekijät ympäri maailman. Bytedancella on 5 hallituksen jäsentä, joista 3 ovat Amerikkalaisia. TikTok ei ole käytössä Kiinassa, siellä on oma sovelluksensa Douyin omilla käyttöehdoillaan. Pääkonttorit Bytedancella ovat Los Angelesissa ja Singaporessa (Huom. Singapore ei ole Kiinaa). USAssa on 7000 työntekijää.

Bytedancella ja TikTokilla ei ole toimitusjohtajan mukaan yhteisiä ja päällekkäisiä työntekijöitä, eikä siten Kiinalla ole käyttäjädataan pääsyä. Lähdekoodissa on toki käytetty globaalia työvoimaa, eli myös kiinalaisia insinöörejä. Tässä ei kuitenkaan ei ole globaalissa markkinassa mitään erikoista verrattuna muihin yrityksiin.

TikTok ei toimitusjohtajan sanoin kerää sen enempää dataa, kuin muutkaan somejätit. Esimerkiksi kasvojen tunnistusta ei käytetä tunnistamaan ihmisiä vaan näyttämään missä silmät ovat, jotta siihen voi laittaa filtterin päälle. Data säilytetään puhelimen välimuistissa paikallisesti ja poistuu heti filtterin käytön jälkeen. Sama juttu äänifilttereissä.

Näppäimistön seurantaa (keystroke-patterns) kerätään tunnistamaan bottikäyttäjiä, eikä niitä käytetä tallentamaan salasanoja tai muita henkilökohtaisia tietota.

Algoritmit

Algoritmeista toimitusjohtaja sanoi, että TikTokin käyttökokemus on räätälöity nuorille paljon filtteröidymmäksi. Esimerkiksi ei mainoksia alle 13 vuotiaille, ei yksityisviestejä alle 16 vuotiaille, ei live-stream mahdollisuutta alle 18 vuotiaille. Lisäksi mainonnan säännöt ovat huomattavasti tiukempia alle 18 vuotiaille. Alle 18 vuotiaille Jenkeissä on vakiona tunnin aikaraja sovellukseen.

Algoritmi ei myöskään sensuroi tai painota tiettyä poliittista agendaa. Tätäkin kolmannet osapuolet valvovat. Kongressin edustaja välitti virheellisesti, että se oli sensuroinut hashtag#blacklivesmatter hashtagia, mutta kyseessä oli alustan bugi, jossa mikään hashtag ei toiminut hetkellisesti. Osa videoista kuten extreme fitness, laihdutuskuurit ja vaaralliset haasteet algoritmi rajoittaa näkyvyydeltään, eikä näytä montaa sellaista videota katsojalle putkeen. Lisäksi kaikkiin näihin videoihin tulee apukeskukseen ohjaava linkki.

Algoritmi näyttää katsojille mitä he haluavat katsoa. Markkinatalous toimii tässäkin kysynnän ja tarjonnan lain alla. Jos käyttäjä katsoo salaliittoteorioita, hänelle syötetään niitä lisää. On siellä paljon asiallistakin sisältöä, kuten hashtag#Booktok 120 miljardilla näyttökerralla, joka kannustaa ihmisiä lukemaan. Algoritmi on enempi peili käyttäjästä ja laajemmista yhteiskunnallisista ongelmista, eikä niitä voi mielestäni laittaa yhden somealustan harteille.

Oma näkemykseni tilanteesta:

Käytännössä kaikilla kongressin jäsenillä oli jo mielipide, että TikTok pitäisi kieltää koko maasta. Meta on aiemminkin käyttänyt suuria summia lobbaamaan isointa kilpailijaansa vastaan ja uskon tämän vaikuttaneen vahvasti taustalla. Käytännössä kongressin edustajat “kysyivät” paljon kysymyksiä, joihin he eivät antaneet tilaa vastata. Mielestäni he eivät edes halunneet vastauksia vaan, oman puheenvuoron, joka voidaan näyttää heitä äänestäneille “15 minutes of fame” -tyylillä.

Kysymykset olivat usein pohjustettu 4 minuutin monologilla, jonka perään kysyttiin todella moniulotteinen kysymys vaatimalla kyllä tai ei vastausta, mikä ei tietenkään edistä hyvää dialogia. Monessa kohtaa toimitusjohtaja kysyi, saako vastata kysymykseen ja käytännössä joka ikinen kerta hänelle sanottiin, että ei ole aikaa, mennään eteenpäin.

Toimitusjohtaja oli taitavasti mediakoulutettu ja hän pysyi viilipyttynä koko kuulemisen ajan, toisin kuin kongressin jäsenet, jotka monesti korottivat ääntään ja puhuivat toimitusjohtajan päälle. Toimitusjohtajan vastaukset olivat vakuuttavia, kattavasti perusteltuja ja poistivat itseltäni huolia aiheeseen liittyen. Lisäksi moni kysymys mitä nostettiin esille, liittyi kaikkiin somealustoihin, eikä vaan TikTokkiin.

Kongressi kuitenkin vaikutti vakuuttuneesta omasta kannastaan huolimatta kuulemisesta. He haluavat TikTokkin ja muihin someihin lisää rajoituksia ja läpinäkyvyyttä.

Joku vertasi, että TikTokin kieltäminen Jenkeissä olisi isoimpia asioita, mitä kansalta viedään pois sitten kieltolain, joten uskon, että TikTokkia ei kielletä siellä, mutta sen käyttöön voin tulla rajoituksia tai lisävaatimuksia avoimuuden suhteen mikä on tietty hyvä asia. Ja vaikka TikTok kiellettäisiinkin, lyhytvideot ovat tulleet jäädäkseen ja sen täyttämän tyhjiön korjaisi joku uusi alusta. En usko, että ihmiset valuisivat Metan alustoille ja moni TikTokissa on tehnyt videoita, että jos TikTok poistetaan, he poistuvat Metan alustoilta.

Pakko myös se on sanoa, että pitää tiedostaa, että tällä hetkellä dataa voi mennä Kiinaan, mutta tilanne korjaantuu uusien datakeskuksien myötä tämän vuoden aikana. Ja nytkin se on päässyt kirkaasti GDPR:stä läpi, mikä on maailman tiukimpia yksityisyydensuojalakeja, joten ei se ihan katastrofitilanne ole nytkään tietosuojan osalta. Osa valtiontason toimijoista on kieltänyt TikTokin käytön, mutta tässä pitää muistaa, että siellä tehdään myös paljon muita tietoturvaa edistäviä toimenpiteitä, eikä TikTok ole ainoa "iso paha susi".

Muun kansan mielipide:

No alt text provided for this image
Youtube kommentteja kongressin kuulemisesta

Lehdet uutisoivat aiheesta, että toimitusjohtajaa hiillostettiin, mutta kun somesta katsoo klippejä aiheesta kommenttikenttä on täynnä myötähäpeää koko kongressia kohtaan. Kommenttien perusteella kongressi on täynnä boomereita, jotka eivät ymmärrä mitään somesta tai teknologiasta. Eräs edustaja kysyikin yhdistääkö TikTok wifi-verkkoon, johon toimitusjohtaja vastasi hämmästyneenä, että sen täytyy yhdistää wifiin, että pääsee nettiin.

Tiivistys:

Boomerit eivät ymmärtäneet someen liittyiä lainalaisuuksia ja TikTok perusteli uskottavasti tietoturvaan ja algoritmiin liittyvät huolet takaamalla kolmansien osapuolien tarkkailun ainoana some-yrityksenä maassa. TikTok ei ole täydellinen ja pitkälti samat haasteet koskevat koko sosiaalisen median toimialaa. TikTok on kaikista huolista huolimatta maailman kasvavin somealusta ja suuri osa tulee käyttämään TikTokkia riippumatta siitä mitä mieltä sinä olet henkilökohtaisesti alustasta. Meidän on yksilöinä ja organisaatioina sopeuduttava sen tuomaan sisällön kuluttamisen ja tuotannon muutokseen. Lainsäädäntö läpinäkyvyyden parantamiseksi on tärkeä osa sitä.

Selvitän kaiken TikTokkiin sun puolesta - Mäksä (linktree)

‍

Varaa maksuton tapaaminen

Varaa maksuton tapaaminen ja kerromme tuoreimman tietämyksemme miten voit
‍
1) lisätä myyntiä
2) helpottaa rekrytointia
3) tehostaa markkinointia
4) parantaa brändi- ja työnantajamielikuvaa

Varaa tapaaminen
Blogi

Tutustu myös

Podcast

Miten tehdään brändistä Suomen seuratuin?

Mäksä kävi Tietotulva-podcastissa vieraana jakamassa tuoreimman näkemyksen brändien nostamiseen seuratuimmaksi. Kuuntele jakso täältä.
Elias Mäkinen
3.11.2025
•
60 min luku
TikTok

126% kasvua vuodessa ja ensi vuoden tuplaus jo myyty - Yrittäjän opit ja kopit

Tilikausi päättyi nyt ja tuplattiin liikevaihto 260 000€ viime vuotisesta 115 000€:stä!
Elias Mäkinen (Mäksä)
20.4.2024
•
8 min luku
TikTok

5 syytä aloittaa TikTok-markkinnonti

TikTok on räjähtänyt, mutta miksi sinunkin pitäisi aloittaa se?
Elias Mäkinen
20.4.2024
•
5 min luku

Aloitetaan lyhytvideomatkasi!

+358 50 443 1336
aleksi.luukkonen@hoyrymedia.fi
Kauppakatu 39, Crazy Town
40100 Jyväskylä
Y-tunnus: 3269335-8
TikTok
Instagram
Youtube
EtusivuLyhytvideotMeistä
TikTokInstagramYoutubeLinkedInFacebook
BlogiAvoimet työpaikatFAQ - Usein kysyttyäYhteystiedot
© 2025 Höyrymedia Oy
Evästeet
Tämä sivusto käyttää evästeitä
Asetukset
HylkääHyväksy
Evästeasetukset
Kun vierailet verkkosivustoilla, ne voivat tallentaa tai hakea tietoja selaimeesi. Tämä tallennus on usein tarpeen verkkosivuston perustoimintojen kannalta. Tallennustilaa voidaan käyttää markkinointiin, analytiikkaan ja sivuston personointiin, kuten mieltymystesi tallentamiseen. Yksityisyys on meille tärkeää, joten sinulla on mahdollisuus poistaa käytöstä tietyntyyppiset tallennustilat, jotka eivät välttämättä ole välttämättömiä verkkosivuston perustoiminnalle. Luokkien estäminen voi vaikuttaa kokemukseesi verkkosivustolla.
Hylkää kaikki evästeetHyväksy kaikki evästeet
Hallitse evästeasetuksia
Olennainen
Aina aktiivinen
Näitä kohteita tarvitaan verkkosivuston perustoimintojen käyttöönottoon.
Markkinointi
Näitä kohteita käytetään kiinnostuksen kohteidesi kannalta osuvamman mainonnan toimittamiseen. Niitä voidaan myös käyttää rajoittamaan mainoksen näyttökertoja ja mittaamaan mainoskampanjoiden tehokkuutta. Mainosverkostot sijoittavat ne yleensä verkkosivuston ylläpitäjän luvalla.
Personalisaatio
Näiden kohteiden avulla verkkosivusto muistaa tekemäsi valinnat (kuten käyttäjänimesi, kielesi tai alue, jossa olet) ja tarjota parannettuja, henkilökohtaisempia ominaisuuksia. Verkkosivusto voi esimerkiksi tarjota sinulle paikallisia sää- tai liikenneuutisia tallentamalla tietoja nykyisestä sijainnistasi.
Analytiikka
Nämä kohteet auttavat verkkosivuston ylläpitäjää ymmärtämään, miten sen verkkosivusto toimii, miten kävijät ovat vuorovaikutuksessa sivuston kanssa ja onko siinä mahdollisesti teknisiä ongelmia. Tämä tallennustyyppi ei yleensä kerää tietoja, jotka tunnistavat kävijän.
Tallenna ja sulje