Palvelut
Lyhytvideot
Muut palvelut
Lyhytvideot
Referenssit
Hintalaskuri
Meistä
Meistä
Töihin meille
Blogi
Ota yhteyttä
Takaisin
Podcast
60 min luku

Miten tehdään brändistä Suomen seuratuin?

Kirjoittanut
Elias Mäkinen
Julkaistu
3.11.2025

Yrittäjämme Mäksä kävi Tietotulva-podissa keskustelemassa markkinoinnin kuumista perunoista.

Jaksossa käydään läpi tarkemmin

  • Framework, mistä aloitat lyhytvideot brändinä
  • Yksittäiset elementit, jotka voivat nostaa videosi satoihin tuhansiin näyttökertoihin ja tehdä tilistäsi oman toimialasi seuratuimman
  • Nordic Business Forum 2025 – oppeja markkinointijohtajille
  • Höyrymedian kasvutarina: miten olemme onnistuneet kasvamaan 100 000 € → 1 000 000 € liikevaihtoon kahdessa vuodessa

Jakso nousi nopeasti useamman kuukauden ajaksi Tietotulvan kuunnelluimmaksi jaksoksi, ja positiivista palautetta on tullut sekä markkinointipäälliköiltä että markkinoinnin tekijöiltä. Jaksossa on erinomainen balanssi asiaa, viihdettä ja markkinoinnin oppeja.

‍

3 kattoteemaa luo pohjan sisältöstrategialle
‍

Minun Tietotulva-podcastissa minä sukellan pintaa syvemmälle siihen, miten nykypäivän markkinointi oikeasti toimii. Käytännön kautta ja ilman turhaa jargon-soppaa. Yksi keskeisistä teemoista perustuu siihen miten määrittelet kattoteemat brändillesi. Uskon vahvasti, että on hyödyllistä ottaa sisältöihin kolme kattoteemaa, kuten viraalit, kulissien takana videot ja myyntivideot. Niiden pitää olla tasapainossa painottaen muuta kuin puhtaasti myyntivideoita. Mutta eikömarkkinoinnin tarkoitus ole myydä? Kyllä, mutta kuinka usein avaat TV:n katsoaksesi mainoksia. Jep, sitähän minäkin.

Näitä vinkkejä, joilla nostat videosi satoihin tuhansiin näyttökertoihin ei opi koulun penkiltä. Se vaatii tuhannet toistot pohjalle, jota meidän tiimi on tehnyt. 80% ajatustyöstä on hyvä laittaa videon ensimmäisiin sekunteihin. Kerron myös miksi aitous pesee aina tuotetun “mainosfiiliksen”. Mä näytän oikeita caseja – meidän asiakkaiden videoista, jotka on lähteneet lentoon myös ilman yhtään maksettua mainoseuroa. Moni asiakas ihmettelee, että lyhytvideoiden levitysbudjetti on olematon verrattuna aiempaan, mutta silti sisältöjä katsotaan enempi. Tai ainakin katsotaan ensimmäistä sekuntia pidemmälle.

‍

Opit Nordic Business Forumista

‍

Nordic Business Forumissa oli tosi eri karismatyypin esiintyjiä. Minä avaan heidän esiintymistään ja kerron miten voit firmana hyödyntää eri persoonia. Some ei ole enää vain ylienergisten nuorten paikka, vaan kannattaa rohkeasti nojata omaan persoonaan, vaikka se olisi vähän rauhallisempi. Kirjavinkiksi aiheeseen annan Robert Greenen Art of Seduction -kirjan. Kirja on kirjoitettu viehätysvoimasta ja siinä esitellään useampi eri karismatyyppi. Eri karismatyyppiejä voi olla esimerkiksi energinen, aito, luotettava tai määrätietoinen. Kaikkien ei todellakaan tarvitse olla energisiä. Aitous puree.

NBF:ssä luovuuden guru Rick Rubin kertoi myös luovuuden mallintamisesta ja miksi se on tärkeää markkinointialalla. Ihmiset käsittelevät abstraktit asiat eri tavalla, mikä johtaa siihen, että luovaa tuotosta on helpompi muokata kuin tehdä alusta asti jotain täysin uutta. Asiakkaan ja tiimin on helpompi antaa palautetta toisilleen, kun käsillä on joku "malli". Malli meidän tapauksessa voi tarkoittaa videota, jonka Jenkkien koripallojoukkue on tehnyt ja miten siitä voi soveltaa suomalaiselle marketti-brändille kiinnostavan sisältökokonaisuuden.

‍
Höyryn kasvutarina

‍

Lisäksi minä avaan Höyrymedian oman kasvutarinan – miten me ollaan kolmessa vuodessa kasvatettu liikevaihto 100 000 eurosta lähes miljoonaan ja rakennettu samalla tiimi, joka tekee yli 200 lyhytvideota kuukaudessa. Matka on ollut räjähdysmäisen nopea, mutta luonnollisesti ei aina helppo. Mä kerron rehellisesti, mitkä asiat meni pieleen, missä onnistuttiin ja mitä oppeja matka on opettanut. Samalla, kun joku toinen hyppäsi tekemään lyhytvideoita, koska ne olivat trendibisnes, olimme me Höyryn porukalla tehty niitä jo silloin kuin jengi haukkui TikTokkia lasten tanssisovellukseksi. Nyt lyhytvideot ovat paljon muutakin kuin TikTokkia ja hyvä niin. Meilläkin on paljon asiakkaita kenelle Facebookin kelat ovat kaikista suosituimpia.

Höyrymedia lähti ajatuksesta yhdistää bisnesymmärrys somen ymmärrykseen. Olla se linkki somettajien ja yrityspäättäjien välillä. Tehdä asiat uudella tavalla. Hyödyntää vaikuttajia tuotannossa kulissien takana missä taika tapahtuu, mutta ei esiintymässä. Siinä ollaan onnistuttu ja ollaan huomattu, että meidän kehittämästä lyhytvideopalvelusta on erittäin paljon hyötyä FCMG-brändeille. Ollaan startup-termejä käyttäen löydetty "product market fit", eli suuret kuluttajabrändit ja sen kohderyhmän palvelemiseen ja ymmärtämiseen tullaan jatkossakin laittamaan entistä enemmän paukkuja.

Näistä kaikista lisää Tietotulvassa. Se on enemmän kuin markkinointi-podcast. Se on rehellinen kurkistus siihen, miten luodaan brändi, joka tuntuu ihmiseltä – ei mainokselta.

Varaa maksuton tapaaminen

Varaa maksuton tapaaminen ja kerromme tuoreimman tietämyksemme miten voit
‍
1) lisätä myyntiä
2) helpottaa rekrytointia
3) tehostaa markkinointia
4) parantaa brändi- ja työnantajamielikuvaa

Varaa tapaaminen
Blogi

Tutustu myös

TikTok

126% kasvua vuodessa ja ensi vuoden tuplaus jo myyty - Yrittäjän opit ja kopit

Tilikausi päättyi nyt ja tuplattiin liikevaihto 260 000€ viime vuotisesta 115 000€:stä!
Elias Mäkinen (Mäksä)
20.4.2024
•
8 min luku
TikTok

Kielletäänkö TikTok? - Analyysi USAn kongressin kuulemisesta

TikTokin toimitusjohtaja oli viime viikolla USAn kongressin kuultavana. Mä katsoin koko 7h lähetyksen, jotta sinun ei tarvitse
Elias Mäkinen (Mäksä)
20.4.2024
•
9 min luku
TikTok

5 syytä aloittaa TikTok-markkinnonti

TikTok on räjähtänyt, mutta miksi sinunkin pitäisi aloittaa se?
Elias Mäkinen
20.4.2024
•
5 min luku

Aloitetaan lyhytvideomatkasi!

+358 50 443 1336
aleksi.luukkonen@hoyrymedia.fi
Kauppakatu 39, Crazy Town
40100 Jyväskylä
Y-tunnus: 3269335-8
TikTok
Instagram
Youtube
EtusivuLyhytvideotMeistä
TikTokInstagramYoutubeLinkedInFacebook
BlogiAvoimet työpaikatFAQ - Usein kysyttyäYhteystiedot
© 2025 Höyrymedia Oy
Evästeet
Tämä sivusto käyttää evästeitä
Asetukset
HylkääHyväksy
Evästeasetukset
Kun vierailet verkkosivustoilla, ne voivat tallentaa tai hakea tietoja selaimeesi. Tämä tallennus on usein tarpeen verkkosivuston perustoimintojen kannalta. Tallennustilaa voidaan käyttää markkinointiin, analytiikkaan ja sivuston personointiin, kuten mieltymystesi tallentamiseen. Yksityisyys on meille tärkeää, joten sinulla on mahdollisuus poistaa käytöstä tietyntyyppiset tallennustilat, jotka eivät välttämättä ole välttämättömiä verkkosivuston perustoiminnalle. Luokkien estäminen voi vaikuttaa kokemukseesi verkkosivustolla.
Hylkää kaikki evästeetHyväksy kaikki evästeet
Hallitse evästeasetuksia
Olennainen
Aina aktiivinen
Näitä kohteita tarvitaan verkkosivuston perustoimintojen käyttöönottoon.
Markkinointi
Näitä kohteita käytetään kiinnostuksen kohteidesi kannalta osuvamman mainonnan toimittamiseen. Niitä voidaan myös käyttää rajoittamaan mainoksen näyttökertoja ja mittaamaan mainoskampanjoiden tehokkuutta. Mainosverkostot sijoittavat ne yleensä verkkosivuston ylläpitäjän luvalla.
Personalisaatio
Näiden kohteiden avulla verkkosivusto muistaa tekemäsi valinnat (kuten käyttäjänimesi, kielesi tai alue, jossa olet) ja tarjota parannettuja, henkilökohtaisempia ominaisuuksia. Verkkosivusto voi esimerkiksi tarjota sinulle paikallisia sää- tai liikenneuutisia tallentamalla tietoja nykyisestä sijainnistasi.
Analytiikka
Nämä kohteet auttavat verkkosivuston ylläpitäjää ymmärtämään, miten sen verkkosivusto toimii, miten kävijät ovat vuorovaikutuksessa sivuston kanssa ja onko siinä mahdollisesti teknisiä ongelmia. Tämä tallennustyyppi ei yleensä kerää tietoja, jotka tunnistavat kävijän.
Tallenna ja sulje