Miten tehdään brändistä Suomen seuratuin?

Yrittäjämme Mäksä kävi Tietotulva-podissa keskustelemassa markkinoinnin kuumista perunoista.
Jaksossa käydään läpi tarkemmin
- Framework, mistä aloitat lyhytvideot brändinä
- Yksittäiset elementit, jotka voivat nostaa videosi satoihin tuhansiin näyttökertoihin ja tehdä tilistäsi oman toimialasi seuratuimman
- Nordic Business Forum 2025 – oppeja markkinointijohtajille
- Höyrymedian kasvutarina: miten olemme onnistuneet kasvamaan 100 000 € → 1 000 000 € liikevaihtoon kahdessa vuodessa
Jakso nousi nopeasti useamman kuukauden ajaksi Tietotulvan kuunnelluimmaksi jaksoksi, ja positiivista palautetta on tullut sekä markkinointipäälliköiltä että markkinoinnin tekijöiltä. Jaksossa on erinomainen balanssi asiaa, viihdettä ja markkinoinnin oppeja.
3 kattoteemaa luo pohjan sisältöstrategialle
Minun Tietotulva-podcastissa minä sukellan pintaa syvemmälle siihen, miten nykypäivän markkinointi oikeasti toimii. Käytännön kautta ja ilman turhaa jargon-soppaa. Yksi keskeisistä teemoista perustuu siihen miten määrittelet kattoteemat brändillesi. Uskon vahvasti, että on hyödyllistä ottaa sisältöihin kolme kattoteemaa, kuten viraalit, kulissien takana videot ja myyntivideot. Niiden pitää olla tasapainossa painottaen muuta kuin puhtaasti myyntivideoita. Mutta eikömarkkinoinnin tarkoitus ole myydä? Kyllä, mutta kuinka usein avaat TV:n katsoaksesi mainoksia. Jep, sitähän minäkin.
Näitä vinkkejä, joilla nostat videosi satoihin tuhansiin näyttökertoihin ei opi koulun penkiltä. Se vaatii tuhannet toistot pohjalle, jota meidän tiimi on tehnyt. 80% ajatustyöstä on hyvä laittaa videon ensimmäisiin sekunteihin. Kerron myös miksi aitous pesee aina tuotetun “mainosfiiliksen”. Mä näytän oikeita caseja – meidän asiakkaiden videoista, jotka on lähteneet lentoon myös ilman yhtään maksettua mainoseuroa. Moni asiakas ihmettelee, että lyhytvideoiden levitysbudjetti on olematon verrattuna aiempaan, mutta silti sisältöjä katsotaan enempi. Tai ainakin katsotaan ensimmäistä sekuntia pidemmälle.
Opit Nordic Business Forumista
Nordic Business Forumissa oli tosi eri karismatyypin esiintyjiä. Minä avaan heidän esiintymistään ja kerron miten voit firmana hyödyntää eri persoonia. Some ei ole enää vain ylienergisten nuorten paikka, vaan kannattaa rohkeasti nojata omaan persoonaan, vaikka se olisi vähän rauhallisempi. Kirjavinkiksi aiheeseen annan Robert Greenen Art of Seduction -kirjan. Kirja on kirjoitettu viehätysvoimasta ja siinä esitellään useampi eri karismatyyppi. Eri karismatyyppiejä voi olla esimerkiksi energinen, aito, luotettava tai määrätietoinen. Kaikkien ei todellakaan tarvitse olla energisiä. Aitous puree.
NBF:ssä luovuuden guru Rick Rubin kertoi myös luovuuden mallintamisesta ja miksi se on tärkeää markkinointialalla. Ihmiset käsittelevät abstraktit asiat eri tavalla, mikä johtaa siihen, että luovaa tuotosta on helpompi muokata kuin tehdä alusta asti jotain täysin uutta. Asiakkaan ja tiimin on helpompi antaa palautetta toisilleen, kun käsillä on joku "malli". Malli meidän tapauksessa voi tarkoittaa videota, jonka Jenkkien koripallojoukkue on tehnyt ja miten siitä voi soveltaa suomalaiselle marketti-brändille kiinnostavan sisältökokonaisuuden.
Höyryn kasvutarina
Lisäksi minä avaan Höyrymedian oman kasvutarinan – miten me ollaan kolmessa vuodessa kasvatettu liikevaihto 100 000 eurosta lähes miljoonaan ja rakennettu samalla tiimi, joka tekee yli 200 lyhytvideota kuukaudessa. Matka on ollut räjähdysmäisen nopea, mutta luonnollisesti ei aina helppo. Mä kerron rehellisesti, mitkä asiat meni pieleen, missä onnistuttiin ja mitä oppeja matka on opettanut. Samalla, kun joku toinen hyppäsi tekemään lyhytvideoita, koska ne olivat trendibisnes, olimme me Höyryn porukalla tehty niitä jo silloin kuin jengi haukkui TikTokkia lasten tanssisovellukseksi. Nyt lyhytvideot ovat paljon muutakin kuin TikTokkia ja hyvä niin. Meilläkin on paljon asiakkaita kenelle Facebookin kelat ovat kaikista suosituimpia.
Höyrymedia lähti ajatuksesta yhdistää bisnesymmärrys somen ymmärrykseen. Olla se linkki somettajien ja yrityspäättäjien välillä. Tehdä asiat uudella tavalla. Hyödyntää vaikuttajia tuotannossa kulissien takana missä taika tapahtuu, mutta ei esiintymässä. Siinä ollaan onnistuttu ja ollaan huomattu, että meidän kehittämästä lyhytvideopalvelusta on erittäin paljon hyötyä FCMG-brändeille. Ollaan startup-termejä käyttäen löydetty "product market fit", eli suuret kuluttajabrändit ja sen kohderyhmän palvelemiseen ja ymmärtämiseen tullaan jatkossakin laittamaan entistä enemmän paukkuja.
Näistä kaikista lisää Tietotulvassa. Se on enemmän kuin markkinointi-podcast. Se on rehellinen kurkistus siihen, miten luodaan brändi, joka tuntuu ihmiseltä – ei mainokselta.





